Legislatívne úpravy
V aktuálnej legislatíve máme množstvo terminologických nepresností:
- V súčasnosti neplatná Vyhláška MH SR č. 277/2008 Z.z. o kategorizácii ubytovacích zariadení medzi ubytovacie zariadenia a ich charakteristiky zaradila zdravotnícke zariadenia a činnosti, ktoré spadajú do zdravotnej starostlivosti upravenej osobitnými predpismi.
- V stratégii rozvoja CR do roku 2020 (schválená uznesením vlády SR č. 379/2013) sa nachádza množstvo významných štatistických argumentov potvrdzujúcich silné hospodárske a sociálne postavenie kúpeľníctva. Ciele sú však nesprávne systémovo zaradené len do opatrení v oblasti CR a medicínskeho turizmu, jednoznačne chýbajú opatrenia na stabilizáciu a rozvoj kúpeľníctva v rámci zdravotníctva, ktorého výkony sú hlavnou činnosťou PLK.
Riešením týchto bodov by bolo nastavenie správneho pojmové východiska a následne jasné a zrozumiteľné začlenenie PLK v národnom hospodárstve SR.
Nepresnosti nachádzame aj pri povoľovaní prevádzkovania PLK
Nedostatočné definície obsahuje legislatíva aj v základných povinnostiach týkajúcich sa povolenia na prevádzkovanie prírodných liečebných kúpeľov a balneologického posudku.
- Povolenie na prevádzkovanie PLK vydáva Štátna kúpeľná komisia (ŠKK). Pri zmenách údajov uvedených v povolení však v praxi nepresné znenie § 16 a § 17 zákona č. 578/2004 Z.z. spôsobuje veľké nejasnosti v postupe žiadosti o zmenu údajov (kedy žiadať o nové povolenie a akým spôsobom sa zmena v povolení vykoná, aké náležitosti je potrebné splniť a pod.). Ako príklad môžeme použiť zmenu odborného zástupcu, uvedené paragrafy sa navzájom vylučujú a tiež je neúčinné a nejasné „vyznačenie zmeny údajov v povolení“ podľa § 16 zákona č. 578/2004 Z.z., pretože nové povolenie nie je vydané a doklad potvrdzujúci zmenu údajov nemá jasne definovanú právnu formu. Oznámenie, že ŠKK zmenu akceptuje je z právneho hľadiska nedostatočné. Celý proces je aktuálne aj administratívne náročný a zdĺhavý (riziko napríklad v prípade úmrtia odborného zástupcu alebo aj vážneho ochorenia).
- Čo sa týka balneologického posudku, jeho obsah je definovaný vo Vyhláške MZ SR č. 100/2006 Z.z., ale nikde nenachádzame kritériá osôb kompetentných na jeho vydanie, nie je dostupný ani zoznam posudzovateľov, na ktorý § 13 Vyhlášky odkazuje.
Tieto body by bolo možné riešiť úpravou § 16 a § 17 zákona č. 578/2004 Z.z. – jasné stanovenie povinností pri zmenách údajov, najmä pri zmene odborného zástupcu a v prípade, že nie je potrebné vydanie nového povolenia definovanie dokladu o zmene údajov. Ďalej doplnením zákona č. 538/2005 Z.z., prípadne aj Vyhlášky č 100/2006 Z.z. o kritériá osôb vydávajúcich balneologický posudok, tzn. posudzovateľov a zverejnenie ich zoznamu, ako to nariaďuje predmetná vyhláška (podobne, ako je to u akreditovaných laboratórií alebo balneotechnika).
Nákupný košík
Váš nákupný košík je prázdny.